Si tens dubtes, o senzillament vols contactar amb nosaltres, pots fer-ho a catal.islam@gmail.com

Les fonts sagrades de l'Islam: els haditzs i la sunna

Les fonts teològiques de l’Islam no s’acaben a l’Alcorà: les revelacions es complementen amb els hàdits (en àrab hadizs) i en la sunna, és a dir, la tradició. 



El hàdits són relats curts que tracten sobre les paraules, els fets, els consells i les re- lacions del Profeta amb els seus companys, segons testimonis directes. No obstant, la proliferació d’hàdits que feien referència a la vida de Mohamed en els anys posteriors a la seva mort va obligar a distingir els autèntics dels apòcrifs, és a dir, falsos. Aquesta circumstància va obligar els ulemes (estudiosos de l’Alcorà), a investigar sobre la fiabi- litat dels testimonis per poder establir quins hàdits eren els veritables. 

Els hàdits sempre han de ser valorats segons les regles de la validació, tal com han es- tat establertes pels grans savis de l’Islam. Un dels criteris que els estudiosos segueixen és que si un hàdit és contrari als principis ben establerts, cal que sigui rebutjat. (1) 

El conjunt de recopilacions dels hàdits considerats correctes pels especialistes rep el nom de sunna, és a dir, tradició. Consegüentment, el conjunt d’hàdits que configuren la sunna tenen un caràcter normatiu per a l’Islam, complementari de l’Alcorà. 

Generalment es considera la sunna una font de dret. Els hàdits que conté descriuen la vida del Profeta i de la comunitat de creients de Medina.(2) S’ha convertit en una font de conducta i d’acció social, religiosa i política per als musulmans. 

Per tant, no és propi d’un musulmà que coneix la llei de l’Islam dubtar del paper de l’autenticitat de la sunna: és una creença islàmica bàsica, ja que és la via, el costum, la tradició. Designa la manera d’actuar i de conduir-se del Profeta, per tant, es refereix més a la seva acció.


Els hàdits, com hem dit, són les paraules i les obres del Profeta. En conseqüència, són una part important de l’Alcorà, ja que tots dos estan units de manera inseparable. És impossible d’entendre l’Alcorà sense fer referència als hàdits: l’Alcorà és el missatge de Déu i els hàdits són l’explicació del missatge feta pel missatger, d’acord amb la voluntat de Déu. La seva importància és fonamental per diversos motius: 

• L’Alcorà és molt clar quan diu que la funció del missatger no és sinó donar a conèixer la revelació d’Al·là a l’home. És més, a ell se l’ha fet dipositari de la tasca més important: explicar i il·lustrar la revelació. Per tant, els hàdits expliquen, clari- fiquen i fan desaparèixer les ambigüitats que es puguin produir. 

• Gran part de l’Islam són conceptes abstractes sense els hàdits: no sabríem com fer les oracions (salat), el dejuni (sawm), pagar l’almoina (zakat), o fer la peregri- nació (Hajj) sense les ensenyances gràfiques dels hàdits, ja que aquests actes queden com ordres abstractes en l’Alcorà mateix. 

• L’Alcorà ens diu que el Profeta ha ensenyat no tan sols el llibre sinó també la sabiduria, entesa com la tradició (sunna) del Profeta. L’Alcorà ens ordena obeir el missatger i acatar les seves decisions. 

• L’Alcorà ordena als musulmans imitar els actes del missatger i a reconèixer-lo com l’única via per aconseguir la pau d’Al·là. Per tant, és fonamental fixar-se en la seva moral, la seva conducta, que imitarem en la nostra vida de cada dia.(3) Això mai no es podria fer sense haver estudiat els hàdits. 

Associació Cultural Musulmana Al-Ouahda / Associació Cultural Islàmica Annour. 

1- L’autenticitat dels hadizs és un tema molt important ja que no sempre s’està d’acord entre quins són veritables i quins no ho són. Aquest és un dels motius de les interpretacions i lectures de l’Alcorà diverses i, consegüentment de l’Islam mateix.

2- Per la seva fidelitat a la sunna i al Profeta, la ciutat de Medina (al-Madina al-Munáwwara) va ser designada amb l’apel·latiu de Dâr as-Sunna, és a dir, la Casa de la Sunna. 

3- La tradició diu que quan se li va preguntar a Aixa que desdigués el caràcter del Profeta, la seva resposta va ser: «el seu caràcter era l’Alcorà». En altres paraules, Ell personificava els millors ideals i valors de l’Alcorà.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada