Si tens dubtes, o senzillament vols contactar amb nosaltres, pots fer-ho a catal.islam@gmail.com

Els 5 Graus entre bé i malament en la jurisprudència Islàmica


La llei islàmica prové del nostre Creador i va ser revelada  amb saviesa, i cal ser especialment curós a l'hora d'aplicar-la, especialment si sou nous musulmans. Ara us explicarem els nivells de les normes islàmiques, paraules que potser heu sentit sovint quan es parla de l'islam. .



1 Obligatori (wajib, Fard)

Penseu: "Cal."

Això transmet un mandat imperatiu i vinculant d'Al·là, dirigit a l'individu o la comunitat en respecte de fer alguna cosa.

Wajib, Fard, implica el compliment de l'ordre  alguna cosa obligatoria que serà recompensada en aquest món i el més enllà, però si s'omet que condueix a la pena en aquest món o en el més enllà.

Per exemple, la realització de les cinc oracions diàries prescrites (anomenades Salah en àrab) és obligatori per a tots els musulmans, home o dona. Salah (resar) és waajib.

2 Recomanat (Mandūb, mustahab, Sunnah)

Penseu: "Caldria", o "Seria bo si ho fes."

Són resolucions recomanades i demanen a l'individu o comunitat de fer alguna cosa, però, que no és obligatori. En fer-ho guanyem un premi individual en aquest món i el més enllà, però no hi ha càstig infligit per no realitzar l'acte.

Per exemple, es reconama als musulmans trencar el seu dejuni durant Ramadà amb el consum de fruita de temporada i l'aigua potable. No obstant això, potser una persona no té aquests aliments específics disponibles en aquell moment de trencar el dejuni. No és pecat i un no seria castigat

Si la persona trenca el dejuni amb qualsevol altre aliment o beguda, no passa res. No obstant això, si es recorda que fer-ho, tal com ho feia el Profeta (saw)  té beneficis per a la salut, i és recompensat per Al·là.



5 Admissible (mubah, Halal)

Penseu: "No importa d'una manera o altra, si ho fa o ho deixes de fer." 

Mubah o resolucions Halal donen a la persona l'opció de fer o no fer alguna cosa, sense un estímul específic per fer-ho. No hi ha necessàriament una promesa de recompensa associada amb resolucions sancionar una acció com Halal. En alguns casos, però, hi ha recompensa. Si una persona fa alguna cosa Halal lloc de fer alguna cosa Haram, ell o ella seria recompensat per Al·là, i la seva immensa misericòrdia.

Per exemple, depilar-se és un fet que no està comentat ni a l'Alcorà ni la la Sunna. Els estudiosos han deduït per tant, que aquestes coses que no s'han esmentat, que suposen ser admissibles. 
Si un vol treure's el pèl de les cames o deixar que creixi, que faci el que cregui convenient,  no és ni recompensat ni castigat; qualsevol decisió serà bona segons la jurisprudència islàmica. Però aquest fet tan trivial, podria tenir una recompesa si la seva intenció és una cosa noble. Per exemple, si una dona elimina el pèl de la cama per tal d'embellir-se a si mateixa pel seu cònjuge, això serà recompensat per Allah, perquè embellir per plaure algun dels cònjuges és una bona acció, per tant no és un acte obligatori però sí recomanat. El mateix passa en el cas d'un home que vulgui embellir-se per la seva dona.



4 Abominable (Makruh)

Penseu: "Millor no".

Makruh en la legislación islàmica, és alguna cosa que es recomana de no fer, pero no és prohibitiva, només aconsellada per tal d'evitar un possible mal major. No obstant això, no existeix càstig per fer-ho. 
Per exemple, beure, mentre s'està dempeus, és una acció no recomanada. És millor si la persona s'asseu. L'hàbit del profeta Mahoma era beure mentre s'estàva assegut.

Per tant, es considera reconamable, Makru, no beure mentre està dempeus. No obstant això, si algú beu mentre està de peu, no passa res. 




3 prohibida (haram)


Penseu: "No."

Aquesta és una demanda per evitar una acció. Cometre l'acció Haram es castiga i evitar-la es recompensa en aquest món i el més enllà.

Per exemple, intoxicant-se un mateix amb qualsevol substància està estrictament prohibit a  l'Islam. L'intel·lecte d'un ha de ser preservat, ja que sovint es prenen decisions nocives a causa de la intoxicació i de tenir els sentits i la consciència adormits. 
L'Islam va més enllà en prohibir fins i tot una petita quantitat de qualsevol substància, que podria intoxicar una persona si es pren en grans quantitats. Aquest prohibició és clara i absoluta pel que fa per exemple a drogues i alcohol. Si una persona cau en aquest comportament, caldrà lluitar i penedir-se i reformar-se a si mateix. Si una persona té èxit en evitar els intoxicants, llavors aquesta persona serà recompensada per Allah en aquest món i el Més Enllà. Cal tenir present que un cop un es converteix en addicte, sorgeixen problemes a la vida, la família i la societat. 

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada